میکسر پودر

معمولا جهت میکس کردن دو یا چند پودر با هم از دستگاه میکسر استفاده می شود که می بایست در انتخاب میکسر پودر به نکات زیر توجه داشت :

 

1️⃣ میکسر افقی یا ریبون بلندر جهت پودرهای همگون .

 

2️⃣ روتاری میکسر جهت میکس کردن پودرهای ناهمگون .

 

میکسر پودر جهت بهتر مخلوط کردن پودر حول محور یک شافت دو مسیر پره کشیده می شود که پره های کوچکتر پودر را از وسط به کنار دیواره هدایت می کنند و پره های بزرگتر پودر را از کناره ها به وسط هدایت می کنند ...


انواع اکسترودر

☑️ اکسترودر های تک مارپیچ (تک ماردون یا تک پیچه)

☑️ اکسترودر های دو ماردون نا همسوگرد

☑️ اکسترودر های دو ماردون همسو گرد

اکسترودر های دو ماردون نا همسو گرد:
از جمله معروف ترین و پایدار ترین دستگاه های اکسترودر پلاستیک است که برای فرایند پودر و یا مخلوط های با درصد پودر بالا بسیار مرسوم است.
مارپیچ این دستگاه ها درهم تنیده اند و در جهت عکس یکدیگر در چرخشند. طراحی منحصر به فرد این دستگاه ها باعث میشود تا پلاستیک سازی و پمپاژ مذاب بسیار قدرتمند و پایدار داشته باشند.
عمومی ترین تقسیم بندی این دستگاه ها:
اکسترودر های مخروطی conical
اکسترودر های موازی parallel
در فرایند انواع محصولات PVC و WPC مورد استفاده اند و بسیار موفق بوده اند.

اکسترودر تک ماردون:
یکی از متداولترین روشهای شکل دهی پلاستیک ها، اکستروژن است که از یک ماردون در داخل محفظه ای تشکیل شده است. پلاستیک ها معمولاً به صورت دانه ای شکل یا خاکه نرم از قیف به ماردون تغذیه می شود. آنگاه در حال حمل به وسیله ماردون در طول محفظه، در اثر هدایت حرارت از طرف گرم کننده های محفظه (Barrel Heaters) و برش ناشی از حرکت بر روی لبه های ماردون گرم می شود.
اکسترودر تک ماردون سه قسمت مجزا دارد:
الف) ناحیه تغذیه (Feed Zone):
ب) ناحیه تراکم و فشردگی (Compression Zone):
ج) ناحیه اندازه گیری و سنجش:

☑️ اکسترودر دو ماردون:
این دستگاه ها در مقایسه با اکسترودرهای تک ماردون تفاوتهایی در آهنگ خروجی، بازده اختلاط، حرارت تولید شده و نظایر آن نشان می دهد.
خروجی اکسترودر دوماردون معمولاً سه برابر اکسترودر تک ماردون با همان قطر و سرعت است. اگرچه اصطلاح ماردون دوقلو اصطلاحی بین المللی برای اکسترودرهای دو ماردون است؛ اما دو ماردون آن لزوماً یکسان نیستند.


مک دونالد چگونه به موفقیت دست یافت ؟

✅انعطاف‌پذیری در مک دونالد
اما شاید بزرگ‌ترین دلیلی که باعث شده است تا مک دونالد طی این مدت طولانی موفق باشد، توانایی آن در گذر از طوفان‌هاست. گرچه خط سیر مک دونالد درطول عمرش عموما رو به بالا بوده است، اما این شرکت مجبور شد تا چند چالش و مشکل اساسی را هم تحمل کند.

مک دونالد پرونده‌های متعددی داشته است که به دلایل مختلف گرفتارشان شده و در معرض حجم بالایی از نقدهای منفی قرار گرفته است.

مک دونالد برای مقابله با این مشکلات چه می‌کند؟
وقتی از بیرون نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که حداقل بخشی از استراتژی آنها مستلزم تصدیق این مشکل یا مسئله است و بعد هم تخصیص منابع داخلی برای در رأس ماندن، همانطور که نمونه‌های زیر نشان می‌دهند:
نگرانی‌های بهداشتی در مورد مک دونالد
بسیاری از چالش‌هایی که مک دونالد طی سال‌ها با آنها روبه‌رو بوده است، به نگرانی‌های بهداشتی به‌ویژه در ارتباط با کودکان مرتبط است. مک دونالد در واکنش به این نگرانی‌ها، در سال ۲۰۰۴ شؤرای مشورتی جهانی (GAC) را تشکیل داد. این شؤرا متشکل از گروهی بین‌المللی از متخصصان مستقل است که توسط مک دونالد گرد هم آمده‌اند تا در حوزه‌های تغذیه و سلامت کودکان راهنمایی‌های حرفه‌ای ارائه بدهند.
چند افزودنی به موارد موجود در منو، پاسخی به خواست منتقدان و مصرف‌کنندگان برای انتخاب‌های سالم‌تر بود. چند نمونه از این انتخاب‌ها عبارتند از تنوع بیشتر سالادها، میوه و اوت‌میلِ افرا، و گزینه‌ی سفارش هپی میل با سس سیب و آب سیب یا شیر یک درصد چربی به عنوان نوشیدنی. علاوه‌بر این، مک دونالد یکی از نخستین رستوران‌های فست فود بود که از سال ۲۰۰۶ حقایق غذایی را روی بسته‌بندی غذاها ارائه داد.

✅تلاش‌های لاندن گرین‌پیس علیه مک دونالد
وقتی پای محیط‌‌ زیست پایدار به میان می‌آید، فعالان حوزه‌های مربوطه همیشه نگرانی خود را نسبت به سیاست‌های مک دونالد ابراز کرده‌اند.
در اواسط دهه‌ ۱۹۸۰، مک دونالد با یکی از شدیدترین چالش‌های خود روبه‌رو شد که توسط گروه فعالان لاندن گرین‌پیس (London Greenpeace) ایجاد شد، که البته ربطی به سازمان بین‌المللی گرین‌پیس نداشت.
این گروه در بروشوری با عنوان «مک دونالد چه ایرادی دارد؟» ادعا نمود که غذایی که مک دونالد سرو می‌کند، برای سلامتی مردم بد است و شیوه‌ی مورداستفاده برای تولید محصولات غذایی و بسته‌بندی آنها باعث از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود و این فقط یکی از اتهامات بود.
مک دونالد در واکنش به این اقدام، در سال ۱۹۹۰ به‌طور رسمی یک هیئت زیست محیطی جهانی‌ تشکیل داد. این هیئت گام‌هایی برای کاهش زباله‌های جامد، حفظ و نگهداریِ منابع طبیعی و همینطور تشویق دیگران به پاسخگو بودن در قبال اقدامات‌شان طراحی نمود. یکی از نتایج اقدامات هیئت مربوطه این است که اکنون بیش از ۸۰ درصدِ بسته‌بندی‌های مک دونالد از مواد قابل‌بازیافت ساخته می‌شوند.
اما مک دونالد نتوانست از عواقب تلاش‌های لاندن گرین‌پیس در امان بماند. در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، این سازمان در تلاش برای پاک کردن این اتهامات، شروع به تعقیب قانونی اعضای لاندن گرین‌پیس به اتهام تهمت نمود، اما تعدادی از آنها مقابله کردند که باعث ایجاد فضایی زشت، هم در داخل و هم خارج از دادگاه شد.
پرونده‌ «مک لیبل» به طولانی‌ترین دادگاه در تاریخ انگلستان تبدیل شد که طی آن تعداد زیادی از اعتراضات و داستان‌های منفی در سطح جهانی منتشر شدند. علی‌رغم آنکه قضاوت بیشتر به نفع مک دونالد تمام شد، اما این دادگاه تصویر عمومی بدی از این سازمان به جا گذاشت که برخی از تحلیلگران روابط عمومی آن را یکی از بدترین‌های تاریخ دانسته‌اند.
مک دونالد چگونه می‌تواند این مشکلات را به جای آنکه تأثیر مخربی بر کسب‌وکارش داشته باشند، به دست‌اندازهایی در جاده بدل کند و به‌راحتی از آنها رد می‌شود؟ بخشی از اینکه مک دونالد می‌تواند درهنگام چالش انعطاف‌پذیر باشد، مناسبات شکل‌گرفته در این جامعه است.
وقتی اختلافاتی به وجود می‌آیند، داشتن نام نیک میان مصرف‌کنندگان می‌تواند به هر شرکتی کمک کند تا از طوفان‌ها جان سالم به در ببرد.
روش‌های مک دونالد برای ترویج نام نیکش در میان مصرف‌کنندگان، عبارتند از شرکت در برنامه‌های ورزشی جوانان و برنامه‌های خیریه‌ای همچون خیریه‌های رونالد مک دونالد هاوس چریتیز (Ronald McDonald House charities).
چالش‌های امروزی مک دونالد
مک دونالد مجددا همه‌ی تجربیاتش در برخورد با مشکلات را طی چند سال اخیری که کشمکشی نسبی را برای این سازمان به همراه داشت، به کار گرفته است.
بخش عمده‌ای از این کاهش، از کمبود مشتریان نسل هزاره نشأت می‌گیرد، یعنی نسلی که از اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ یا اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ تا اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ متولد شدند. به گفته‌ تکنومیک، مراجعه به مک دونالد از سوی افراد بین ۱۹ تا ۲۱ سال طی سال‌های اخیر تا ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
به نظر می‌رسد که این گروه سنی به گزینه‌های به‌روزتر و در بعضی موارد سالم‌تری تمایل دارند. اما به نظر می‌رسد که این سازمان غذایی هم همچون گذشته، همان پروتکل همیشگیِ کشف مشکل و به کارگیری منابع برای حل آن را دنبال می‌کند.
بخشی از برنامه‌ی مک دونالد این است که به شعباتش اجازه دهد تا استقلال بیشتری در تصمیم گیری درمورد منوهایشان داشته باشند. دون تامپسون (Don Thompson)، مدیر عامل سابق مک دونالد عنوان کرد که «تغییرات، موارد موردعلاقه‌ی مشتریان را بهتر انعکاس می‌دهند و این تجربه را برای مشتریان و خدمه‌ی ما سریع‌تر و آسان‌تر می‌نماید.»
تواناییِ انطباق منو با منطقه، برای شعب مک دونالد بسیار مهم است. طی چند سال گذشته، منوی مک دونالد ۷۰ درصد رشد داشته است. البته این افزایش در اقلام منو منجر به اعتراض‌هایی نسبت به پایین آمدن قابل‌توجه «سرعت مک دونالد» سنتی شده است که رضایت مشتریان و کارکنان این شرکت را تحت تأثیر قرار داده است.
اما حذف اقلام منو به معنای کاهش انتخاب‌هایی نیست که مشتریان دارند. این شرکت با ارائه‌ی امکان ساخت و پیش‌سفارش برگرها با استفاده از کیوسک یا اپلیکیشن موبایل برای مشتریان و اضافه کردن چاشنی‌هایی همچون گوآکامول، بیکن یا هالاپینو هم تجربه‌هایی داشته است.
گزینه‌هایی نیز برای ساندویچ صبحانه در دسترس مشتریان وجود دارد که شامل سفیده‌ی تخم‌مرغ و چدار سفید می‌شود. اکنون حدود ۷۰۰۰ رستوران در سراسر جهان به‌ویژه در اروپا، مجهز به این کیوسک‌ها هستند. این کیوسک‌ها و اپلیکیشن به مشتریان این اجازه را می‌دهند که حقایق غذایی را ببینند و قیمت‌ها را مقایسه کنند.
کیوسک مک دونالد تلاش می‌کند تا شفاف‌تر هم باشد. کمپین «غذای ما. پرسش‌های شما» طراحی شده است تا با کلیشه‌هایی منفی که مک دونالد را طی سال‌ها دنبال می‌کنند، برخورد کند و ترس‌هایی را که تعدادی از مشتریان نسبت به غذاهای مک دونالد دارند، کاهش دهد.
تغییر در روش‌های تهیه‌ غذای این شرکت همچون استفاده از مرغ‌های عاری از آنتی بیوتیک در ایالات متحده، اضافه نمودنِ کره‌ی واقعی به مافین‌های صبحانه و استفاده از تخم‌مرغ‌هایی که خارج از قفس تولید شده‌اند، کمک کرد تا این رستوران زنجیره‌ای بازخوردهای مثبتی از مشتریانش دریافت نماید.
به نظر می‌رسد که مک دونالد کم‌کم متوجه می‌شود که در بازار امروز، مشتریان دست بالا را دارند و بهترین کار این است که وقتی حرفی می‌زنند به آنها گوش کنید و طبق آن عمل نمایید.
بزرگ‌ترین نمونه از ارائه‌ی «آنچه مشتریان می‌خواهند» در منوی مک دونالد، صبحانه‌ی تمام روز است.
مشتریان سال‌ها صندوق پیام‌های مک دونالد را با این درخواست پر کرده‌اند که تمامِ روز صبحانه سرو کند. اما مک دونالد به‌خاطر ترس از پایین آمدن سرعت آشپزخانه‌اش تردید داشت که تغییری در این زمینه ایجاد کند.
اما همینطور که میزان فروش‌ سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کرد، مدیران آهنگ خود را تغییر دادند. فروش صبحانه در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۵ نقطه‌ سنتی اتمام سرو صبحانه در ساعت ۱۰:۳۰ صبح را رد کرد و موج جدیدی آغاز شد.
گرچه دلخوری‌هایی مبنی بر اینکه صبحانه‌ی تمام روز هنوز شامل همه‌ی بخش‌های منو نیست، وجود داشت، اما این تغییر، حُسن توجهی را برای این شرکت فست فودی به ارمغان آورد که در سال‌های اخیر کمتر دیده شده بود.
آن‌طور که مایک آندرس (Mike Andres)، مدیر رستوران‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده عنوان کرد: «راه‌اندازی موفقیت‌آمیز صبحانه‌ تمام روز ثابت می‌کند که وقتی به مشتریان خود گوش داده و واکنش نشان دهیم و با طرح اجرایی عالی‌ پیش برویم، کسب‌وکارمان را رشد می‌دهیم.»
مک دونالد خدمات فناورانه‌ جدید خود را هم گسترش می‌دهد تا در خدمت مشتریان بیشتری باشند. این گسترش فناوری روی ۱۰ بازار بزرگ مک دونالد در سرتاسر دنیا تمرکز دارد، از جمله استرالیا، کانادا، فرانسه، چین و ایالات متحده.
این سازمان از سال ۲۰۱۷، به‌طور ویژه‌ای سفارش و پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند را برای شعبه‌های خود در ایالات متحده آغاز کرد، افزونه‌ای بر اپلیکیشن فعلی که عمدتا وسیله‌ای برای تخفیف محسوب می‌شود.
هدف نهایی این است که تا سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰ درصد از شعباتش در سرتاسر جهان، عملیات سفارش و پرداخت را از طریق گوشی همراه انجام دهند. مک دونالد قصد دارد تا بر اضافه کردن کیوسک‌های سلف‌سرویس (که پیش‌تر عنوان شد) به منوهای دیجیتالی ایالات متحده نیز تمرکز کند. این منوها در هزاران شعبه‌ی این رستوران زنجیره‌ای استفاده خواهند شد.
درس‌هایی از مک دونالد
شرکت‌های بسیار اندکی هستند که به گرد پای مک دونالد برسند. اما این شرکت درس‌های بسیاری برای کارآفرین هایی دارد که می‌خواهند شرکت‌هایشان را به بهترین جایگاه ممکن برسانند. موفقیت مک دونالد را می‌توان به عواملی بسیار بیشتری از آنچه در این مقاله عنوان شد نسبت داد، اما اینها برخی از مهم‌ترین‌هایشان هستند:
توسعه‌ فرآیندها و شیوه‌های قوی و کارآمد و ثابت‌قدمی، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا اعتماد مصرف‌کننده به برند را تقویت کنند.
برخورداری از فرآیندهای ثابت به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا انعطاف‌پذیری لازم را برای نوآوری و سازگاری با نگرانی‌های مصرف‌کنندگان داشته باشند و برند خود را با کمترین اختلال بهبود ببخشند.
مسائل و مشکلات در هر کسب‌وکاری رخ می‌دهند. برخورداری از ارتباطی مناسب با مصرف‌کنندگان می‌تواند به کسب‌وکارها اجازه دهد تا درهنگام بروز مشکلات انعطاف‌پذیر باشند.
گوش کنید. مشتریان می‌دانند که چه می‌خواهند. وظیفه‌ اصلیِ کسب‌وکار، کشفِ این خواسته‌ها و توجه به آنهاست. وقتی مشتریان به شما می‌گویند که چه مطالباتی دارند، این در حقیقت فرصتی برای رشد و تقویتِ سهام در آینده است.


مشتریان خود را همانند اف‌بی‌آی (FBI) تعقیب کنید!

اف‌بی‌آی (FBI)، اداره تحقیقات فدرال، پلیس فدرال آمریکا، معروف است به پیگیری مجرمان. وظیفه نیروهای اف‌بی‌آی نیز آن است که با بهره‌مندی از ابزارهای گوناگون و آرشیو و بایگانی منظم مجرمان را جلب و دستگیر سازند.

مشتریان خود را همانند اف‌بی‌آی (FBI) تعقیب کنید!پیگیری مستمر و مداوم در پرتو پردازش اطلاعات، این سازمان را در اذهان جامعه جهانی به‌عنوان نیرویی پیگیر ترسیم می‌کند.

اثر حاضر با اغماض بر این باور استوار است که اگر سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط همان روش‌های اف‌بی‌آی را به کار بندند تا مشتریانی را جذب کنند، قطعا درآمد سرشاری خواهند داشت. می‌پرسید روش‌های اف‌بی‌آی کدامند؟

برای اطلاع بیشتر بهتر است این اثر کوتاه را بخوانید تا به روش‌هایی پی ببرید که اف‌بی‌آی همواره برای جلب مجرمان از آن سود جسته و البته با پیروزی‌های فراوانی روبه‌رو شده است.

فهرستی از 10 مشتری تحت تعقیب تهیه کنید.

در آسانسور ساختمان اف‌بی‌آی در لس‌آنجلس، جایی که همه می‌توانند ببینند، فهرستی از 10 متهم اصلی که تحت‌تعقیب این سازمان هستند روی دیوار نصب شده است.

زمانی که چشم ماموران به این پوستر می‌افتد، به دقت به آن نگاه می‌کنند، گویی پوستر با آنها حرف می‌زند. ماموران اف‌بی‌آی از دیدن چنین پوسترهایی هیچ گاه خسته و نسبت به آنها بی‌تفاوت نمی‌شوند. آنها هر روز صبح زمانی که وارد محل کار خود می‌شوند و هر روز بعدازظهر زمانی که آنجا را ترک می‌کنند فهرست 10 متهم اصلی اف‌بی‌آی را می‌بینند. آنها همواره جزئیات چنین فهرست‌ها و همچنین جزئیات مربوط به هر متهم و میزان جایزه در نظر گرفته شده برای آنها را به خاطر دارند. چنین فهرست‌هایی به ماموران اف‌بی‌آی انگیزه بیشتری برای دستگیری متهمان می‌دهد.

تهیه فهرستی از 10 مشتری مهم نیز می‌تواند فواید بسیاری برای شرکت‌ها داشته باشد. چنین فهرستی شاغل در سازمان – از اعضای هیات‌مدیره تا ماموران فروش – این پیام را می‌رساند که هنوز کسب‌و‌کارهایی وجود دارند که شرکت به سراغ آنها نرفته است.

شاید تعجب کنید، اما بسیاری از مدیران اجرایی 10 هدف و مشتری اصلی را برای دپارتمان‌های فروش خود مشخص نکرده‌اند.

اتخاذ چنین رویکردی تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. در گام اول، تهیه چنین فهرستی مطلوب‌ترین قسمت‌های بازار را پیوسته به کارکنان یادآوری خواهد کرد. به‌عنوان مثال، سازمان‌ها در فرآیندهای بین شرکتی (B2B) می‌توانند تصویر مدیران اجرایی شرکت‌هایی که تمایل دارند با آنها مراوده داشته باشند را به‌عنوان «خواهان» در راهروهای اصلی خود نصب کنند. حتی می‌توان برای افرادی که زمینه برقراری رابطه کاری با آن شرکت را فراهم کنند، جوایز و پاداشی در نظر گرفت. به این ترتیب کارکنان بهتر می‌توانند تمرکز و تلاش خود را در این مسیر قرار دهند و موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.

تهیه فهرستی از مهم‌ترین مشتریان شرکت اهداف سازمان را همواره در ذهن کارکنان تازه نگه می‌دارد و در نظر گرفتن پاداش برای آنها، انگیزه و اشتیاق‌شان را برای رسیدن به هدف موردنظر چند برابر می‌کند. علاوه‌بر این، این کار نوعی رقابت مثبت را میان کارکنان ایجاد می‌کند که سرعت رسیدن به هدف موردنظر را بالاتر می‌برد.

انتشار این فهرست در آگهی‌های تبلیغاتی سازمان باعث می‌شود توجه افکار عمومی به این موضوع جلب شود و هر از گاهی در مورد تحقق این فهرست پی‌جویی کنند.

سهامداران نیز به این موضوع حساس می‌شوند و در جلسات خود در مورد آن صحبت می‌کنند.

همچنین، اصحاب رسانه این فهرست را منعکس می‌کنند و از اهداف بلندپروازانه سازمان خواهند گفت.

تامین‌کنندگان فعلی شرکت‌های مدنظر متوجه این موضوع می‌شوند که رقبای مصممی که از اعلام حضور خود باکی ندارند در کمین آنها هستند. مهم‌تر از خود آنها، شرکت‌های هدف از اینکه مشتری ایده‌آل و شیفته یک شرکت باشند، به شعف خواهند آمد.

تصور کنید مدیر اجرایی یک شرکت بزرگ نام سازمان و تصویر خود را به عنوان «مشتری تحت تعقیب» یک کسب‌وکار جسور و بلندپرواز ببیند. چنین امری بدون تردید تصویر مثبتی بر ذهن وی خواهد گذاشت و نام آن کسب‌وکار در ذهن مدیر برجسته خواهد شد.

وی به احتمال زیاد در مورد آن شرکت پرس‌وجو خواهد کرد و به همین راحتی یکی از 10 مشتری تحت تعقیب گرفتار می‌شود.

ممکن است او از دپارتمان فروش خود بخواهد مدتی به صورت آزمایشی با آن شرکت کار کند. مدیر تحت تعقیب با خود خواهد گفت: «پخش چنین آگهی در مطبوعات نشان‌دهنده جسارت و انگیزه بالای این شرکت است؛ آنها حتما مشتریان خود را راضی نگه خواهند داشت. اعضای هیات‌مدیره و سهامداران شرکت تحت تعقیب ممکن است در مورد کسب‌وکاری که به صورت جدی به دنبال کار با آنها است پیگیری کنند و از مدیر اجرایی خود بپرسند که آیا آن شرکت را می‌شناسد؟ آیا تابه‌حال با آنها مذاکراتی داشته است؟ ممکن است آنها به این نتیجه برسند که تعامل با آنها به سود سازمان‌شان خواهد بود.

فروشندگان با مشتریان خود شناخته می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها و کمپین‌های بازاریابی فهرستی را از مشتریان برجسته خود ارائه می‌کنند. علاوه بر این، می‌توان فروشندگان را با مشتریانی که در تعقیب آنها هستند، شناخت. هر چقدر این مشتریان بزرگ‌تر باشند،‌ آن کسب‌وکار نیز بزرگ‌تر به نظر خواهد آمد.

هیچ شرکتی ادعای ارائه خدمتی را نمی‌کند که توانایی آن را ندارد. شرکتی که یک سازمان را جزو 10 مشتری تحت تعقیب خود قرار می‌دهد، گزینه قابل تاملی برای انجام مراودات تجاری است.

زمانی که هم مشتری و هم تامین‌کننده دلایل کافی برای همکاری با هم را دارند، این اتفاق خواهد افتاد. نکته جالب در مورد فهرست 10 متهم تحت تعقیب اف‌بی‌آی این است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. هر متهمی که دستگیر می‌شود، فرد جدیدی به فهرست اضافه می‌شود. همین امر در سازمان‌ها باید صادق باشد. هر مشتری که به دام می‌افتد، فرد یا شرکت دیگری باید به فهرست اضافه شود.

همواره باید فهرستی از 10 مشتری تحت تعقیب وجود داشته باشد؛ بنابراین مسیری که در ابتدای این نوشته به آن اشاره شد هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. هر سال مشتریان جدیدی تحت تعقیب قرار می‌گیرند، به نحوی که سازمان قدرتمندتر می‌شود و به موازات آن رضایت‌مندی مشتریان بیش از پیش تامین می‌شود.

کافی است بازار متوجه این روند بشود. شرکتی که جسارت لازم را برای اعلام 10 مشتری تحت تعقیب خود دارد، از سایر سازمان‌هایی که این ویژگی‌ را ندارند، متمایز خواهد شد.

منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار

 


دستورالعمل کار ایمن با دستگاه تزریق پلاستیک

در هنگام کار با دستگاه تزریق پلاستیک دست های خود را به گیره ، بازوها و تابلو برق دستگاه نزدیک نکنید .

☑️ در هنگام کار دستگاه از دست زدن به کلیدها و دکمه ها خودداری نمائید .

☑️ در موقع برداشتن محصول از داخل قالب دستهایتان را از بالا و یا پایین داخل قالب نکنید ، این کار باعث قطع شدن دست یا انگشتان می گردد .

☑️هنگام کارکردن با دستگاه اگر تغییراتی در صدای دستگاه شنیده شد یا بنا به دلایلی مجبور بودید که دستگاه را سریعا متوقف نمایید ، دکمه قرمز استپ را فشار دهید .

☑️ مطمئن باشید پیچ رو بند قالب محکم بوده و از دستکاری آن جدا پرهیز نمائید . در صورتیکه رو بند به ارتفاع صفحه پشت قالب میزان نشده باشد احتمال افتادن قالب وجود دارد .

☑️ در هنگام کار به هیچ عنوان پایتان را زیر محل قرار گرفتن قالب قرار ندهید . در صورت سقوط ناگهانی قالب امکان آسیب دیدن فرد وجود دارد .

☑️ از غیر فعال نمودن میکرو سوئیچهای محافظ دربها خودداری گردد .

☑️ از باز نمودن طلق یا شیشه درب متحرک دستگاه خودداری گردد .

☑️ از صحت عملکرد سیستم محافظ قالب اطمینان حاصل فرمائید .


عیوب رنگ در صنایع پتروشیمی

 

عیوب رنگ در صنایع پتروشیمی

عیوب لایه خشک رنگ عمدتاً مربوط به عدم انتخاب فرمول مناسب رنگ و یا نحو کاربرد و اجرای رنگ آمیزی می باشد.خصوصاً در زمان اجرای رنگ آمیزی، عدم رعایت مواردی همچون اختلاط یا رقیق کردن رنگ، ضخامت نا مناسب رنگ، پاشش بیش از حد رنگ و غیره می توانند به معیوب شدن سطح رنگ آمیزی شده منجر شوند. عوامل فوق درنهایت منجر به عدم چسبندگی لایه رنگ و خوردگی سطوح فلزی رنگ شده می گردند. آنچه مسلم است آماده سازی نا مناسب سطح، یکی از مهمترین عوامل ایجاد عیوب سطحی در لایه رنگ می باشد.

میزان انهدام و ایجاد عیوب در سطح رنگ علاوه بر موارد فوق، بستگی کامل به محیط دارد. مقدار آلودگی هوا، رطوبت نسبی محیط، بارندگی و تابش نور خورشید، انهدام رنگ را تسریع می نمایند.

در این مقاله به بررسی عیوب مربوط به لایه خشک رنگ بر روی تاسیسات و ماشین آلات فلزی رنگ شده مستقر در واحدهای پتروشیمی داخل کشور به ویژه واحدهای تولید اوره پتروشیمی پرداخته شده است.

1- تاول زدن (Blistering)

تاول زدگی یکی از عمومی ترین عیوب رنگ است که منجر به عدم چسبندگی رنگ به زیر لایه و بروز خوردگی در محل تاول می گردد.تاول، تشکیل حباب هایی به اندازه 6-2/0سانتی متر متر مربع در فیلم خشک رنگ است که عمدتاً به دلیل محبوس ماندن حلال و بخار آب، ایجاد شده است.فرایند عمومی تاول زدگی ، افزایش حجم فیلم در اثر جذب آب یا تورم می باشد اما فرایندهای دیگری نیز جهت توجیه این عیب ارائه گردیده است که عبارتند از:

- تاول زدن به علت ورود یا تشکیل گاز

- تاول زدن بر اثر فرایند اسمزی، به علت وجود نا خالصی های قابل حل در فصل مشترک لایه رنگ با سطح فلز

- تاول زدن الکترو اسمزی تحقیقات جدید بیشتر بر پایه فرایند اسمزی استوار بوده بنابر این عمده ترین روش جلوگیری از تاول زدگی، اجرای دقیق عملیات آماده سازی سطح می باشد.برای ارزیابی پدیده تاول زدگی، بر اساس استاندارد ASTM714 عمل می گردد.

2- پوسته شدن (Peeling)

در این حالت سطح رنگ ، نرم یا متورم شده و با برس و یا به کمک دست می توان رنگ را از سطح جدا نمود. همچنین چسبندگی رنگ در مقایسه با استحکام کششی آن کم است.برای جلوگیری از بروز این عیب باید از رنگ مناسب با قابلیت انتقال رطوبت و بخار نا چیز استفاده گردد و همچنین سطح کار تمیز و خشک گردد.
در مواردی که از رنگ جدید بر روی رنگ قدیمی، استفاده می شود نیز احتمال پوسته شدن و ورقه شدن به دلیل عدم چسبندگی مناسب پوشش افزایش می یابد.
استفاده از آستر مناسب و آماده سازی سطحی مطلوب در جلوگیری از ایجاد این عیوب موثر هستند.همچنین رعایت دما و رطوبت نیز می توانند کارساز باشند.

3- ورقه شدن(Flaking/Scaling)

در این ضایعه تکه هایی از رنگ به اندازه 6-2/0 سانتی متر مربع از سطح جدا می گردد که ناشی از شکسته شدن رنگ در اثر چین خوردگی داخلی آن می باشد.ورقه شدن، مستقیماً به قدرت چسبندگی رنگ بستگی دارد.در واقع هرچه لایه رنگ چسبندگی بیشتری داشته باشد امکان ورقه شدن آن کمتر است. این مسئله خصوصاً در مورد رنگ های روغنی به کار رفته بر سطوح گالوانیزه دیده می شود. برای مقایسه میزان ورقه شدن از تصاویر استاندارد ASTM 772 استفاده می گردد.

4- زنگ زدگی نقطه ای (Pin Point Rusting) ، زنگ زدگی شیمیایی(Chemical Rusting)

در این حالت ذرات زنگ زدگی ابتدا به صورت نقطه ای بروز نموده و سپس به حالت پیوسته می رسد. این ضایعه در لایه های نازک رنگ سریع تر بروز می کند.زنگ زدگی شیمیایی به دنبال زنگ زدگی نقطه ای ظاهر می گردد.این عیوب در صورتیکه عمل پاشش به درستی انجام نگیرد، ظهور می نمایند.در این حالت ذرات رنگ پاشیده شده در فضای بین رنگ پاش و سطح، مقداری از حلال خود را از دست می دهند و تا حدی خشک می شوند و باعث می شوند که فیلم یکنواخت ایجاد نگردد.در نتیجه نقطه های ریزی از سطح فلز بدون پاشش باقی می مانند و چنین نقاطی مستعد زنگ زدگی هستند.
استفاده از روش اسپری غیر بادی برای جلوگیری از این عیب مناسب است.تصاویر استاندارد ASTM 610 برای مقایسه درصد زنگ زدگی سطوح رنگ شده استفاده می گردد.

5- ترک های ریز سطحی(موترک) (Checking)

در این پدیده در سطح رنگ، ترک و شیار های ریز و یکنواختی نمودار می گردد ولی به عمق نفوذ نمی کند . این ترک ها ناشی از فشار وارده بر سطح رنگ توسط چین خوردگی ناشی از هوا و پلیمریزاسیون و اکسیداسیون مداوم رنگ و همچنین خشک شدن سریع رنگ می باشد. می توان با انتخاب فرمولاسیون مناسب و استفاده از رزین و رنگدانه مقاوم در برابر هوا از وقوع این پدیده جلوگیری نمود.
طبقه بندی موترک ها بر اساس تصاویر استاندارد ASTM D 660 منظور می گردد.
6- ترک های عمیق (Deep Cracking)

دراین پدیده ، خطوط خراش و یا شکستگی های موازی در سطح رنگ ظاهر می گردد به طوریکه لایه زیرین به راحتی قابل مشاهده است. دلیل این پدیده فشارهای ناشی از پلیمریزاسیون و اکسیداسیون رنگ و همچنین وجود رنگدانه نامناسب در رنگ می باشد. به منظور جلوگیری از ایجاد این نوع ترک، معمولاً از مواد افزودنی، رنگدانه مناسب و نرم کننده ها استفاده می گردند.این ترک ها به سه دسته تقسیم می شوند:

- نمونه بی قاعده

- نمونه خطی

- نمونه حلقوی

تصاویر استاندارد ASTM D 661 برای مقایسه میزان ترک های عمیق در سطوح رنگ آمیزی شده به کار می روند.

7- ترک های بزرگ (Mud Cracking)

علائم این پدیده، جدایش تکه های کوچک رنگ از سطح رنگ است. چسبندگی رنگ به سطح زیرین بسیار کم شده و دلیل آن سنگین بودن رنگ اعمال شده یا خشک شدن سریع رنگ رویه است.در صورت تنظیم زمان و شرایط خشک شدن رنگ، می توان از بروز این عیب جلوگیری کرد.

8- تغییر رنگ دادن(Discoloration)

این عیب ناشی از تغییر رنگ رزین یا رنگدانه آلی در اثر هوا ، نور خورشید یا واکنش های شیمیایی می باشد و با انتخاب فرمولاسیون صحیح مطابق شرایط محیطی منطقه عملیاتی ، قابل پیش گیری است.

9- چین و چروک(Wrinkling)

چین و چروک سطح رنگ شده که ممکن است خطی یا درهم، کوچک یا بزرگ باشد در سریع تر خشک شدن رنگ زیرین و یا انبساط زیاد لایه رویه که ضخیم هم باشد، پدید می آید. مقدار چین و چروک ، به زمان خشک شدن سطح و عمق و ضخامت فیلم بستگی دارد و با انتخاب فرمولاسیون مطلوب قابل پیش گیری می باشد. در صورتیکه رنگ با ضخامت بیشتر از حد لازم به کار می رود، امکان پیدایش این عیب افزایش می یابد. ضخامت زیاد رنگ سبب می شود که قسمت سطحی به سرعت خشک شود و کاهش حجم یابد و قسمت عمقی نتواند در مقابل این کاهش حجم عکس العمل لازم را انجام دهد.
10- جدایش بین لایه ها(Inter coat Delemination)و خوردگی زیر لایه ها(Under Cutting) در این حالت، رنگ رویه به رنگ زیرین چسبندگی نداشته و عیوبی مانند تاول زدن، ورقه شدن و پوسته شدن رنگ ایجاد می شود که ناشی از عدم سازگاری لایه های رنگ، آلوده بودن سطح رنگ زیرین یا فرا پخت آن می باشد.
رنگ هایی که با اکسیژن و بخار آب موجود در هوا خشک می شوند و آنهاییکه با کاتالیزور پخت می شوند، بیشتر مستعد چنین عیبی هستند. سازگاری یک پوشش با پوشش بعدی بسیار مهم است. اگر رنگ های مصرفی ، از تولید کنند گان مختلف تهیه شوند، احتمال ظهور ناسازگاری وجود دارد. خوردگی زیر لایه های رنگ از شکاف ها، لبه ها و فضاهای پوشیده نشده با رنگ شروع شده و پیشرفت می کند.
11- گچی شدن(chalking) در این حالت پودر نرم و سفیدی مانند گچ، بر روی لایه نهایی یا بین لایه های رنگی تشکیل می گردد که با دست به راحتی قابل لمس بوده و باعث تغییر رنگ نیز می گردد. این پدیده را که در اثر تخریب شیمیایی رزین و رنگدانه رنگ تحت تاثیر اشعه ماورابنش خورشید، بخار آب، اکسیژن و یا مواد شیمیایی به وجود می آید ، می توان با فرمولاسیون صحیح و انتخاب رزین و رنگدانه مقاوم در برابر اشعه خورشید، کاهش داد یا حذف کرد

 


معرفي فسفاته ها

محلولهاي فسفاته مايعاتي بي رنگ و بدون بو مي باشند كه داراي دانسيته( gr/cc 3/1 ) به بالا مي باشند.

چند نکته مهم جهت فسفاته كاري

1-     در صورتيكه عمل فسفاته كاري در حد كمتري از ميزان استاندارد انجام شود  قطعات دچار زنگ زدگي مي شوند.

2-    اگر عمل فسفاته كاري در حد مطلوبي صورت گيرد روي سطح فلز شفق كم رنگي به رنگهاي  ارغواني يا بنفش يابادمجاني تشكيل خواهد شد البته بر روي آلومينيوم شدت اين رنگ نسبت به سطح فلز آهن خيلي كمتر خواهد بود.

3-    در صورتيكه عمل فسفاته كاري كمي بيشتر از حد لازم صورت بگيرد معمولاً شفق زرد طلايي رنگي روي سطح تشكيل مي گردد اين حالت نيز از نظر زير سازي مشكلي ندارد ولي مصرف مواد كمي زياد بوده است

4-    در صورتيكه عمل فسفاته كاري خيلي بيشتر از حد معمولي باشد در سطح آهن روي سطح كار حالت دوده زده پيدا مي كند به طوري كه اگر انگشت را روي سطح فلز بكشيم لايه نازك سياه رنگي روي دست قرار مي گيرد در اين حالت بايد با اضافه نمودن آب از غلظت محلول فسفاته بكاهيم ويا زمان عمل اسپري را كوتاه كنيم و در سطح فلز آلومينيوم زياد بودن بيش از حد غلظت محلول فسفاته مي تواند منجر به تشكيل يك لايه گرد مانند سفيد  بر روي كار شود.


بررسی معایب سیستم خط رنگ پودری الکترواستاتیک

عیب رنگ عدم باز نشدن گل رنگ و صاف شدن رگه های چکشی

علت های احتمالی:

۱- پایین بودن دمای کوره

۲-آلودگی خط پا شش و کابین با رنگ غیر چکشی

۳- اختلاط رنگ با رنگ غیر چکشی

۴- ضخامت قطعه رنگ شده بالاتر از ۵ میلیمتر

۵- انقضاء تاریخ مصرف رنگ

۶- نامناسب بودن دما و رطوبت محل نگهداری رنگ

راه حل و برطرف کردن عیب :

ج-۱ افزایش دمای کوره یا افزایش زمان اقامت قطعه در کوره

ج-۲ تمیز کردن خط پا شش و گان و کابین

ج-۳ تعویض رنگ

ج-۴ انجام عملیات پیش گرم قبل از قراردادن قطعه در معرض پا شش

ج-۵ توجه به تاریخ مصرف و تعویض رنگ

ج-۶ دمای مناسب ۳۰ درجه و رطوبت حداکثر ۷۵ %

نکته :
اعمال شوک حرارتی ( حداقل دمای کوره در زمان ورود قطعه ۱۱۰ درجه سانتیگزاد)


دانسیته و وزن (روغن های صنعتی)

دانسيته: يك عبارت عددي از رابطه بين جرم و حجم
ASTM D1298

دانسيته در محاسبات و تبديل جرم به حجم، و حجم به جرم مهم مي باشد. اگرچه دانسيته مستقيما معياري از كيفيت نمي باشد اما گاهي اوقات به عنوان نشانگر نوع هيدروكربن در روانكار و سوخت مفيد مي باشد. براي مثال، هيدروكربنهاي آروماتيك دانسيته بيشتري از پارافينها دارند و هيدروكربنهاي نفتنيك معمولا بين اين دو قرار مي گيرند. دانسيته همچنين ممكن است توسط سازندگان روغن و سيالات به منظور ارزيابي يكنواختي تركيب محصولات توليدي استفاده گردد.
در سيستم SI واحد رسمي دانسيته كيلوگرم بر متر مكعب (kg/m3) در 15 °C مي باشد. واحد هاي غير رسمي استفاده شده عبارتند از kg/dm3 در 15 °C، وزن مخصوص در 60 °F (جرم واحد حجم سيال نسبت به جرم واحد حجم آب در دماي يكسان مقايسه مي شود)، و وزن API در 60 °F. جدول تبديل دانسيته/وزن مخصوص/وزن API در زير آمده است.

 

Density (www.lubescience.com)

دانسيته ممكن است به روش استاندارد ASTM D1298 با استفاده از يك هيدرومتر درجه بندي شده اندازه گيري شود.

وزن

ASTM D287
در عمل تمام محصولات سيال حاصل از نفت خام بر اساس حجم (گالن، بشكه، تانك و غيره) مورد بررسي و به فروش مي رسند. اما هنوز در اغلب موارد دانستن وزن محصول نياز مي باشد. وزن نيز يك عبارت از نسبت جرم به حجم محصول است.
هر محصول حاصل از نفت زمانيكه حرارت داده مي شود منبسط شده و بنابراين وزن واحد حجم آن كاهش مي يابد. به همين خاطر وزن معمولا در دماي استاندارد گزارش مي شود، اگر چه دماهاي ديگر نيز مي تواند در تعيين وزن مورد استفاده قرار گيرد.
وزن مي تواند بر اساس دو مقياس بيان شود. "وزن مخصوص" به عنوان وزن حجم معيني از محصول در دماي 60 °F به وزن حجم برابري از آب در دماي يكسان بيان مي شود.
در صنعت نفت مقياس "وزن API" به طور وسيع استفاده مي شود. اين يك مقياس اختياري است كه بر حسب درجه كاليبره شده و از طريق فرمول زير با وزن مخصوص مرتبط مي باشد:

 

Density (www.lubescience.com)

از اين رابطه نتيجه مي شود كه هرچه وزن مخصوص يك محصول بيشتر باشد وزن API آن كمتر است. قابل توجه است كه آب با وزن مخصوص برابر با 1، داراي وزن API برابر با 10° مي باشد.
وزن (مخصوص يا API) با شناور سازي يك هيدرومتر در سيال و يادداشت كردن نقطه اي كه در آن سطح مايع مقياس هيدرومتر را قطع مي نمايد اندازه گيري مي شود. سپس مطابق با دماي نمونه فاكتور تصحيح اعمال مي شود.

اهميت نتايج
وزن از نقطه نظر كيفي داراي اهميت كمتري مي باشد، اما در كنترل فرايند پالايش مفيد مي باشد. اهميت اصلي آن در محاسبات تبديل جرم به حجم و بالعكس مي باشد.
وزن تا حدي در تعيين نوع محصول از نفت خام به خدمت گرفته مي شود. محصولات پارافينيكي در مقايسه با آروماتيك ها و نفتنيك ها با نقطه جوش يكسان وزن مخصوص كمتري (وزن API بالاتر) دارند. اطلاعات وزني همچنين ممكن است توسط كارخانجات و يا مشتريان آنها به منظور نظارت بر يكنواختي تركيب محصولات استفاده گردد. محدوده وزن مخصوص محصولات نفت خام حدود 0.6 الي 1.05 مي باشد. همچنين وزن در تخمين تجربي ارزش حرارتي استفاده مي شود و اغلب در ارتباط با نقطه آنيلين مي باشد. باستثناء موارد فوق، وزن نبايستي به عنوان پارامتر كيفي استفاده شود.

رفرنس: مجله الکترونیکی روانکاری


انتخاب بین روانکارهای سنتزی و روغنهای معمولی

روغنهای سنتزی به لطف خواص عملکردی بهتر علیرغم داشتن قیمت بالا همچنان در اغلب كاربردها سهمی از بازار روانکارها را به خود اختصاص داده اند. به گونه اي كه تقاضا برای روغنهای سنتزی در ایالات متحده آمریکا به مبلغ 2.2 میلیارد دلار در سال رسیده است.
عملا همه مشتریان در مورد "روغنهای معدنی در برابر روغنهای سنتزی" بحث و بررسی می کنند. در برخی شرایط؛ آن بخشی از برنامه ریزی براي تقاضا، و در برخی شرایط دیگر برای ارزیابی طول عمر تاسیسات می باشد.

روغنهای معدنی
عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارند که باعث اختلاف بین روغنهای معدنی و سنتزی می شوند، تركيب آنها و وظایفی که آنها انجام می دهند از جمله این عوامل می باشند.
نفت خام طبیعی ترکیبی از هیدروکربنهاست. حتی بعد از تصفیه با حلال، هزاران ترکیب هیدروکربنی بعلاوه ترکیبات آلی اکسیژن، گوگرد و نیتروژن دار در ترکیب روغن معدنی باقی می مانند. این سه ترکیب به طور خاص به خاطر فعالیت اکسیداسیون و تولید اسید، بعلاوه به خاطر کمک به تولید لجن در دماهای بالا مشکل ساز می شود.
مولکولهای مختلف روغنهای معدنی همچنین دارای اشکال مختلفی می باشند که سطوح روانکاری نامنظمی را در سطح مولکولی ایجاد می کنند. این نامنظم بودن بین مولکولهای روانکار اصطکاک ایجاد می کند که نیروی لازم براي انجام كار را افزایش داده و کارایی کاهش می یابد.

روغنهای سنتزی
در مقابل، روغنهای سنتزی محصولات مهندسی شده ای هستند که طی فرایتد شیمیایی در فشار و دمای مشخص و دقیق، و طبق دستورالعمل ساخت می شوند. تمام اجزا دارای درجه خلوص بالا و پیوندهای قوی مولکولی هستند. در نتیجه محصول نهایی یک ترکیب خالص است که دارای آسیب پذیری کمتر در برابر اکسیداسیون، مقاومت بالا در برابر تجزیه و دارای اندازه های مولکولی یکنواخت می باشد. یکنواختی اندازه مولکولها، روغنهای سنتزی را از سفت شدن در دماهای پایین محافظت می کند (آنها فاقد پارافین می باشند)، و ساختار مولکولی خاص روغنهای سنتزی از رقیق شدن آنها در اثر گرما جلوگیری می کند. بنابراین خصوصیات حفاظتی روانکارها قابل پیش بینی است. همچنین موکولهای اشباع که طی فرایند شیمیایی ایجاد می شوند آبگریز بوده و تمایل به تشکیل امولسیون و یا تشکیل محصولات ثانویه نامطلوب در محیط های با رطوبت بالا ندارند.

ضريب كشش
اندازه مولكولي نيز يكي از موارد تعيين كننده خواص عملياتي روانكارهاي سنتزي مي باشد كه مربوط به ضريب كشش آن يا اصطكاك داخلي سيال (مقاومت) است. ضريب كشش عبارت است از نيروي برشي يا مماسي لازم براي حركت دادن بار تقسيم بر فشار بار است. عدد مربوط به ضريب كشش بيانگر سهولت برش فيلم روانكار مي باشد.
روانكارهاي سنتزي در مقايسه با مولكولهاي روغن معدني، براي مثال، تا 30 درصد بيش از روغنهاي معدني در ضريب كشش مزيت دارند. بدين معني است كه نيروي كمتري براي حركت يك بار لازم است، يعني توان كمتري براي انجام كار لازم خواهد شد. در چرخدنده كاهنده، روانکار در چرخدنده دچار استرس و برش می شود، در نتیجه هر اندازه ضریب کشش پایین تر باشد اتلاف انرژی در اثر برش روانکار کمتر خواهد بود. اختلاف بوسیله آمپراژ کم اعمال شده به موتور و کاهش دمای چرخدنده/روانکار تحقق پیدا می کند.
در تبدیل روانکار به سنتزی با ضریب کشش پایین، قدرت لازم در چرخدنده حلزونی با هر کاهش در ضریب کشش تا نیم درصد کاهش می یابد، و در چرخدنده های مارپیچی با کاهش زیاد ضریب کشش این مقدار تا 8 درصد می باشد.

سایش دنده
سایش دنده نیز موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. مطالعات نشان داده اند که روانکارهای سنتزی بیشتر از روغنهای معدنی کارایی چرخ دنده ها را افزایش می دهند. یک پلی گلایکول بالاترین کارایی را از خود نشان داده است (18 درصد بیشتر از روغن معدنی با عملکرد بالا). همچنین روغن دنده از نوع هیدروکربنهای سنتزی (SHC) کارایی چرخدنده ها را هشت تا نه درصد افزایش می دهد.

طول عمر
یک موضوع عمومی که اختلاف بین روغنهای معدنی و روانکارهای سنتزی را آشکار می سازد طول عمر آنهاست. روانکارهای سنتزی به عنوان یک گروه روانکار، بویژه در دماهای بالا، معمولا طول عمر زیادی دارند. اغلب، در دمای عملیاتی یکسان فاصله تعویض روغنهای سنتزی چندین مرتبه بزرگتر از روغنهای معدنی است که البته وابسته به شرایط عملیاتی، افزودنی ها و نوع سنتزی مورد استفاده می باشد.
روانکارهای سنتزی دارای ضریب اصطکاک پایین در جعبه دنده، استحکام بهتر فیلم روانکار و شاخص گرانروی بهتر (ارتباط بین ویسکوزیته و دما) می باشند. بیانگر اینست که روانکارهای سنتزی می توانند با درجه های گرانروی پایین تر و در دماهای پایین تر استفاده شوند. با این توصیف شکاف میان روغنهای معدنی و سنتزی به طور قابل ملاجظه ای افزایش می یابد.
فاصله تعویض روغن در ارتباط با کم کردن روغن ناشی از تبخیر و دفع آن می باشد. در استفاده از روغنهای معدنی لجن و رسوبات به سهولت تشکیل می شوند و تلفات تبخیری روغنهای سنتزی بدلیل فقدان ساختارهای هیدروکربنی سبک کمتر می باشد.

ایمنی
در خصوص خطرات ایمنی، نقطه اشتعال سنتزی ها به عنوان یک گروه روانکار همیشه بالاتر بوده، و کاهش اشتعال پذیری عامل کلیدی برای محبوبیت رو به رشد سنتزی ها در کاربردهای با دمای بالا می باشد.

معایب
سنتزی ها، همانند اغلب سایر روانکارها، دارای معایبی هستند. مسائل مربوط به سازگاری مواد با برخی درزگیرها و کاسه نمدها، فلزات، رنگها، پوشش دهنده ها و پلاستیکها می تواند اتفاق بیافتد. بیشتر سنتزی های از نوع استر در حضور آب به خوبی عمل نکرده و از طریق هیدرولیز تجزیه خواهد شد. آنها همچنین براساس حجم مصرف نه بر اساس دوره کارکرد می توانند هزینه بر باشند.

خلاصه
سنتزی ها در برخی محل های روانکاری که درجه حرارت، بار زیاد و اشتعال پذیری فاکتورهای مهم هستند ترجیح داده می شوند. آنها همچنین در عملکردهایی که نیازمند شرایط ویژه و پیچیده هستند به خوبی عمل می کنند. روغنهای سنتزی به منظور داشتن خواص عملکردی هدفمند، طراحی و به منطور دارا بودن هر ترکیبی از خواص مورد استفاده در صنعت فرموله می شوند.

1- مجله الکترونیکی روانکارها
Reference
1. Dennis Lauer. "Synthetic Gear Oil Selection." Kluber Lubrication North America LP, May-June 2001.